E-sport – czy można nazywać go sportem?
![](https://selfiezgwiazdasportu.pl/wp-content/uploads/2021/02/pexels-soumil-kumar-735911.jpg)
Rywalizacja sieciowa pomiędzy pojedynczymi osobami zawsze wnosiła powiew świeżości podczas zabawy przed komputerem. Ten rodzaj rozgrywek rozrósł się tak bardzo, że obecnie organizuje się wielkie turnieje e-sportowe i ligi złożone z profesjonalnych klubów. Czy takie potyczki można postawić na równo z innymi dyscyplinami?
Sięgnijmy do początków e-sportu
Wszystko zaczęło się od rosnącej popularności gier typu MMORPG takich jak Quake, Counter-Strike czy League of Legends (LOL). Możliwość rozgrywania sieciowych potyczek z graczami z całego świata spowodowała powstanie pod koniec XX wieku pierwszej profesjonalnej ligi Cyberathlete Professional League. Od tej pory widać dynamiczny wzrost liczby graczy, które zakładają i prowadzą drużyny e-sportowe na całym świecie. Ich potyczki śledzą na żywo miliony osób.
W jakich zawodach biorą udział e-sportowcy
Do najpopularniejszych światowych rozgrywek zaliczyć można World Cyber Games, które zainicjowano w roku 2000 w Seulu. Gracze rozpoczynali rozgrywki na arenie krajowej w formie kwalifikacji. Końcowym etapem były wspomniane wcześniej finały w Korei Południowej. Początkowo zawodnicy e-sportowi rywalizowali w czterech konkurencjach. W końcowym etapie organizowania turnieju zawodnicy zmagali się w 12-tu tytułach na komputerach PC, konsolach XBOX i telefonach komórkowych. Turniej w roku 2019 znowu zagościła na arenie e-sportowej.
Obecnie bardzo popularne są zawody, w których drużyny e-sportowe rywalizują na konkretnych grach. Do takich należy przyciągający miliony widzów na świecie turniej w Counter-Strike: Global Offensive, którego patronem jest Intel. Turniej ESL One zalicza się do rangi Master Championship cyklu ESL Pro Tour. Wielkie sukcesy w tym projekcie odnosiła drużyna Virtus.pro, która w pewnym momencie swojej działalności otrzymała od inwestora 100 milionów dolarów na dalszy rozwój. Pokazuje to wielki potencjał e-sportu.
Polskie drużyny e-sportowe
Na miejscowej arenie profesjonalnej rywalizacji sieciowej wyróżnia się kilka zespołów- esportowe wyniki i terminarze możesz sprawdzić na stronie flashscore.com/esports. Zalicza się do nich, chociażby x-com AGO. To zespół złożony z zawodników e-sportowych grających niegdyś w innych drużynach. Posiadają trzy sekcje, do których należą: Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite Battle Royal i StarCraft II. W roku 2019 sponsorem tytularnym została firma X-COM. W marcu 2019 roku x-com AGO zajęli 2 miejsce na WESG 2018 World Finals, inkasując 200 tysięcy dolarów.
Inną drużyną e-sportową był nieistniejący dzisiaj team AGAiN. To klub z wielkimi sukcesami na arenie międzynarodowej. W swojej karierze zdobyli 3 tytuły mistrzowskie na WCG w 2006, 2009 i 2011 roku. Jako druga drużyna na świecie została wpisana do loży Hall of Fame. W składzie tej drużyny występował „Neo”, czyli Filip Borys Kubski. Obecnie należy on do amerykańskiego klanu FaZe Clan. Jest jednym z najlepszych graczy indywidualnych w CS:GO. Łącznie wygrał ponad 60 turniejów indywidualnych.
Widać wyraźnie coraz większy udział branży e-sportowej w świecie sportu. Przy klubach piłkarskich np. Legia Warszawa tworzy się zespoły zajmujące się rozgrywkami sieciowymi. Inwestowane są w nie ogromne środki, a zainteresowanych rozgrywkami są miliony osób. Niedawno nawet do juniorskiego zespołu RedBulla przy Formule 1, dołączył były profesjonalny zawodnik e-sportowy. E-sport coraz śmielej wkracza w dyscypliny sportu tradycyjnego.
Według mnie nie można…