Ciekawostki na temat Formuły 1
Formuła 1 zawsze była królikiem doświadczalnym świata motoryzacji. W rozwój pojazdów inwestuje się tak wiele, że choć często kończą one jako szalone wynalazki, to wiele z ich technologii trafia do samochodów drogowych. Wyraźnym przykładem są hamulce tarczowe.
To bez wątpienia najważniejsze mistrzostwa w wyścigach samochodowych, wyprzedzające Nascar, World Touring Car Championship czy World Rally Championship. F1 ma fanów na całym świecie. Pierwsze Grand Prix datuje się na 1950 rok, choć wcześniej odbywały się podobne wyścigi. To właśnie w tym roku połączono kilka Grand Prix, tworząc Mistrzostwa Świata Kierowców.
Ciekawostki z historii Formuły 1
Firma Cooper Car Company wprowadziła do Formuły 1 nowość, która na zawsze zmieniła wygląd i dynamikę bolidów: umieściła silnik w centralnym miejscu. Choć były już używane w Formule 3, to dopiero australijski kierowca Jack Brabham przekonał świat o ich zaletach, zdobywając trzykrotnie mistrzostwo w latach 1959, 1960 i 1966. W 1961 roku, świadomi swojej niekorzystnej sytuacji, wszyscy zawodnicy zmienili położenie silnika na centralne.
W 1962 roku Lotus wprowadził model z aluminiowym podwoziem typu monocoque, znacznie lepszym od rurowego. Po tym wszyscy przyłączyli się do rewolucyjnego wynalazku.
Stopniowo na pierwszy plan wysunęła się aerodynamika, a wraz z pojawieniem się pod koniec lat 60-tych XX wieku profili lotniczych, konstrukcja bolidów zmieniła się radykalnie.
Pomoce elektroniczne pojawiły się dopiero w latach 80. Ponownie Lotus zrewolucjonizował świat Formuły 1 w 1981 roku, wprowadzając system aktywnego zawieszenia. Dopiero w 1987 roku został on udoskonalony i dawał wyraźną przewagę kierowcom. Dzięki temu systemowi Ayrton Senna wygrał Grand Prix Monako.
Królem rekordów Formuły 1 jest nie kto inny jak Michael Schumacher z włoskim zespołem Ferrari. Razem zdobyli pięć mistrzostw kierowców i sześć mistrzostw konstruktorów w latach 1999-2004. Passa zakończyła się w 2005 roku. W tamtym sezonie Fernando Alonso został najmłodszym kierowcą, który zdobył mistrzostwo Formuły 1. Jeśli ktoś obstawił to wydarzenie, to z pewnością wygrał sporo pieniędzy. W https://www.bukosfera.pl nauczysz się, jak skutecznie obstawiać Formułę 1 i inne wydarzenia sportowe.
Aktualne ciekawostki
- Średnia żywotność opony na mokrej nawierzchni to około 140 kilometrów.
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h bolidu jest niesamowite, udaje mu się to zrobić w nieco ponad dwie sekundy, 200 km/h osiąga w zaledwie 5,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi około 350 km/h. Co prawda największe wrażenie robi nie samo przyspieszenie, bo są samochody drogowe, które zbliżają się do tych wartości przyspieszenia, ale kluczem jest prędkość pokonywania zakrętów, z jaką radzą sobie te samochody, dzięki przyczepności zapewnianej przez aerodynamikę.
- Temperatura powietrza wychodzącego z rury wydechowej bolidu Formuły 1 na pełnym gazie wynosi prawie 1000 stopni Celsjusza.