E-sport – czy można nazywać go sportem?
Rywalizacja sieciowa pomiędzy pojedynczymi osobami zawsze wnosiła powiew świeżości podczas zabawy przed komputerem. Ten rodzaj rozgrywek rozrósł się tak bardzo, że obecnie organizuje się wielkie turnieje e-sportowe i ligi złożone z profesjonalnych klubów. Czy takie potyczki można postawić na równo z innymi dyscyplinami?
Sięgnijmy do początków e-sportu
Wszystko zaczęło się od rosnącej popularności gier typu MMORPG takich jak Quake, Counter-Strike czy League of Legends (LOL). Możliwość rozgrywania sieciowych potyczek z graczami z całego świata spowodowała powstanie pod koniec XX wieku pierwszej profesjonalnej ligi Cyberathlete Professional League. Od tej pory widać dynamiczny wzrost liczby graczy, które zakładają i prowadzą drużyny e-sportowe na całym świecie. Ich potyczki śledzą na żywo miliony osób.
W jakich zawodach biorą udział e-sportowcy
Do najpopularniejszych światowych rozgrywek zaliczyć można World Cyber Games, które zainicjowano w roku 2000 w Seulu. Gracze rozpoczynali rozgrywki na arenie krajowej w formie kwalifikacji. Końcowym etapem były wspomniane wcześniej finały w Korei Południowej. Początkowo zawodnicy e-sportowi rywalizowali w czterech konkurencjach. W końcowym etapie organizowania turnieju zawodnicy zmagali się w 12-tu tytułach na komputerach PC, konsolach XBOX i telefonach komórkowych. Turniej w roku 2019 znowu zagościła na arenie e-sportowej.
Obecnie bardzo popularne są zawody, w których drużyny e-sportowe rywalizują na konkretnych grach. Do takich należy przyciągający miliony widzów na świecie turniej w Counter-Strike: Global Offensive, którego patronem jest Intel. Turniej ESL One zalicza się do rangi Master Championship cyklu ESL Pro Tour. Wielkie sukcesy w tym projekcie odnosiła drużyna Virtus.pro, która w pewnym momencie swojej działalności otrzymała od inwestora 100 milionów dolarów na dalszy rozwój. Pokazuje to wielki potencjał e-sportu.
Polskie drużyny e-sportowe
Na miejscowej arenie profesjonalnej rywalizacji sieciowej wyróżnia się kilka zespołów- esportowe wyniki i terminarze możesz sprawdzić na stronie flashscore.com/esports. Zalicza się do nich, chociażby x-com AGO. To zespół złożony z zawodników e-sportowych grających niegdyś w innych drużynach. Posiadają trzy sekcje, do których należą: Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite Battle Royal i StarCraft II. W roku 2019 sponsorem tytularnym została firma X-COM. W marcu 2019 roku x-com AGO zajęli 2 miejsce na WESG 2018 World Finals, inkasując 200 tysięcy dolarów.
Inną drużyną e-sportową był nieistniejący dzisiaj team AGAiN. To klub z wielkimi sukcesami na arenie międzynarodowej. W swojej karierze zdobyli 3 tytuły mistrzowskie na WCG w 2006, 2009 i 2011 roku. Jako druga drużyna na świecie została wpisana do loży Hall of Fame. W składzie tej drużyny występował „Neo”, czyli Filip Borys Kubski. Obecnie należy on do amerykańskiego klanu FaZe Clan. Jest jednym z najlepszych graczy indywidualnych w CS:GO. Łącznie wygrał ponad 60 turniejów indywidualnych.
Widać wyraźnie coraz większy udział branży e-sportowej w świecie sportu. Przy klubach piłkarskich np. Legia Warszawa tworzy się zespoły zajmujące się rozgrywkami sieciowymi. Inwestowane są w nie ogromne środki, a zainteresowanych rozgrywkami są miliony osób. Niedawno nawet do juniorskiego zespołu RedBulla przy Formule 1, dołączył były profesjonalny zawodnik e-sportowy. E-sport coraz śmielej wkracza w dyscypliny sportu tradycyjnego.
Według mnie nie można…